08.03.14 kära lilla krumelur


När man är gravid kan man frivilligt ta ett prov som kan visa om barnet har Downs syndrom (eftersom man kan kolla kromosomsammansättningen och Downs syndrom beror på en annorlunda kromosomsammansättning än "den normala"). Om mamman och pappan får reda på att barnet kan ha Downs syndrom har de möjlighet att ta bort barnet (fostret). Betyder detta att vi kommer att evolutionera bort Downs syndrom helt och hållet? Ska dessa barn inte få födas? Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta. Det är naturligtvis en stor omställning för de föräldrar som får ett barn med detta handikapp, och det medför säkerligen ett annat liv och en tyngre last än med ett "friskt" barn. Och naturligtvis är det upp till de blivande föräldrarna att bestämma om de vill göra abort eller inte, men jag blir ganska ledsen när jag tänker på att dessa glädjespridare till människor ska bli färre och färre. Det kanske är en självisk tanke från min sida, eftersom jag gillar att arbeta med dessa barn. Men alla barn borde vara välkomna till en familj som längtar efter barn. Jag tycker att detta är ett jobbigt ämne. Ett viktigt ämne.

Bilden från
http://puffeltufflan.wordpress.com/2007/04/27/lite-fakta-om-downs-syndrom/

Kommentarer
Postat av: puffeltufflan

Hej Vännen!
Söt tjej ;)

Hanna är inte tyngre att ha
än något av dom "normala" barnen jag har..Tvärtom!
Det är så mycket jag slipper med henne..

Tänk att jag slipper ränna efter henne på kvällarna.

Hon kommer alltid att få gå i skolan på sina egna villkor.. men det får inte mina andra barn göra..
Pallar dom trycket sen?? Hoppas ju det.

Hon kommer aldrig att bli en ligist..
Aldrig supa och knarka..eller slå ner gamla gummor
Hon kommer aldrig att bli det där vi är rädda för när det gäller våra "normala" ungar.

Det enda handikappet Hanna har
är ju den som samhället ger henne..
Hon är en fullt fungerande människa..
Med en bra livskvlité

Hanna kommer att ha vänner, en vardag med jobb, hon kommer att bli Kär som alla andra.. flytta hemifrån.. kanske gifta sig..

Bara hon är nöjd med sin dag så är jag mycket mera än nöjd..
Det är väl det allt handlar om att få ett bra liv..
Utvecklingsstörd eller inte.

Ha en underbar Lördag!

Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback