08.02.08 here we go

Är det sagt så är det sagt. Jag har (nästan) bestämt mig. För att åka utomlands i 12-15 veckor och göra praktik. Jag ska inte till Saudi tror jag, för jag kan inte vara på en svensk skola. Men jag måste åka till ett land som har skolor där de undervisar på engelska. Eller jag måste inte, men engelska är det enda främmande språk som jag behärskar hyfsat. Ja så det måste vara ett land som har engelska som andraspråk ungefär. Jag vill gärna åka till ett muslimskt (islamskt?) land. Vilka länder finns det då som har islam och engelska som andraspråk?
Jag har hittat ett och det är Pakistan. Det tråkiga är att UD avråder att åka dit eftersom säkerhetsläget är besvärligt.


Islamabad

"Avrådan är i normalfallet inte betingad av någon enskild händelse utan grundar sig på säkerhetssituationen generellt. Under 2007 har säkerhetsläget försämrats och ett stort antal attentat har genomförts riktade mot framför allt militär och polis. Attentat har även genomförts mot politiska företrädare, serviceinrättningar, och internationella miljöer som hotell och flygplats."



Sen har vi ju Förenade Arabemiraten, som hade varit skitcoolt att åka till. Ellen har redan varit där och sa att det var ball, jag fick turkiska delight därifrån av henne. Men så har vi ju problemet med visum.

Dubai

"Man beviljas ett kostnadsfritt visum för inresa och vistelse under högst 60 dagar vid ankomsten till gränsen. Ett sådant tillstånd gäller enbart för besöksresor och medger inte att man utför avlönat eller oavlönat arbete. Utöver de 60 dagarna, kan man köpa ytterligare 30 dagar, innan man måste lämna landet. Det räcker dock att resa till ett annat land och man kan komma tillbaks samma dag och få 60 nya dagar i sitt visum. Det är vanligt att man åker till exempelvis Bahrain eller Qatar för att förnya sitt visum."


Saudiarabien är muslimskt men jag tror inte att engelska är så stort språk där, eller? Ni får gärna hjälpa mig med tips på kombinationen muslimsk religion med engelskt tal. Gärna med svenska subtitles.


Kommentarer
Postat av: Junitjej

Var med och tävla!
http://junitjej.blogg.se/1202494252_nalletvling.html

Postat av: Elly

Ok, det är bekräftat. Jag måste (MÅSTE) fly landet. Alla mina (2) vänner drar och jag kommer inte palla vara ensam. Nya Zeeland lockar mer och mer... Kan du inte åka till Nya Zeeland?
I Singapore pratar de annars mycket engelska och några är muslimer, antar jag.

2008-02-09 @ 15:58:01
URL: http://lugn.wordpress.com
Postat av: Jag

Åh Elly, jag ska bara vara iväg i tre-fyra månader, jag lämnar dig inte för evigt. Jag kan inte åka till Nya Zeeland för barnen kommer skratta åt min kassa engelska. Jag kan tänka mig landet om jag kommer till en fattig aborigin-skola i ödemarken. Men där kanske inte du vill vara? Och om jag åker till Nya Zeeland så kommer du ju bara tycka att det är ännu värre att va "ensam" hemma.

2008-02-10 @ 11:36:02
URL: http://fuxen.blogg.se
Postat av: Elly

Du får bara åka dit om jag också ska åka dit.

2008-02-10 @ 15:36:05
URL: http://lugn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback