08.02.01 way out east

Saudi, kan det vara nåt?

Jag fick verkligen prestationsångest i onsdags när jag var på väg till skolan för där på perrongen i Bromölla stod en tjej och en kille som skulle åka till Hongkong och resa runt lite i Asien i tre och en halv månad. De hade ganska nyligen varit i Australien i två och en halv månad (jag tjuvlyssnade ganska noga). Och där satt jag och var på väg mellan Jämshög och Kristianstad, jag kan ju inte påstå att jag kände mig exotisk direkt. Jag har inte gjort något sånt, jag har varit en vecka i Spanien med min pojkvän, så långt kom jag. Men jag har iallafall (snart) en seriös utbildning och kommer kanske få ett (inte så välbetalt) jobb. Men nu ska jag göra slag i saken!

För på min utbildning kan man välja att göra Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, (praktik) utomlands. Jag har spolat idén innan och tänkt att det är inget för mig för att jag är ganska kass på engelska och för att jag trodde att det var en hel termin man skulle vara borta, vilket min kära pojkvän inte skulle klara. Men som jag har försått det så läser man en kurs på högskolan och åker iväg och gör praktik i några veckor (dessa uppgifter är inte tillförlitliga, det är snarare mina egna spekulationer). Dessutom finns det svenska skolor utomlands som är med i nätverket, där barnen läser på svenska efter svenska kursplanen och där lärarna kan svenska. Så nu är jag ganska sugen på att faktiskt göra det nästa termin. Jag har kollat bland de deltagande skolorna och det är Riyadh som lockar mest just nu. Skolgården har dadelträd och swimmingpool!
image130

Men visst, Afrika kanske hade varit kul med, men jag vet inte om man kan välja fler än de som högskolan listar. Måste sannerligen kolla upp det. Ja nu jävlar ska jag bli exotisk!

Uppdatering:
Femton veckor! Shi den, det vet jag inte om jag är beredd på. Femton veckor i Saudiarabien, kommer det att förändra mitt liv? I vilket fall slår det ju Bromöllas Hongkongresenärer. Jo men jag vill nog. Det blir isåfall till hösten redan, eftersom jag ska läsa specialpedagogik vt09. Koolt.
Om detta må den lärde tvista.


Kommentarer
Postat av: Ellen

Får jag följa med?

Postat av: Elly

Ja! Gör det! Sen kom till Malmö! Här är rätt exotiskt om man vill också.

2008-02-02 @ 16:56:08
URL: http://lugn.wordpress.com
Postat av: Jag

Men hur ska jag klar mig? Elly du får lära mig lite arabiska, och Ellen du får lära mig ehh.. nåt annat jag behöver.

2008-02-03 @ 23:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback