08.04.04 På besøg i bronzeland
<BILD>
Ja jag tänkte ha en bild som jag tog i morse. Men Erik har stulit min kamera för han ska crossa i helgen och då ska dom posera och fota. Grabbarna. Så det får bli en målande berättelse istället. Om bronsåldern kanske.

Bronsåldern var en mycket spännande tid. Tänk att över 1000 år här i Norden var präglade av verktyg, vapen och andra saker gjorda av ett material som inte fanns på flera hundra mils avstånd. Koppar bröts i Sydeuropa och tenn i Västeuropa. En hel kultur växte fram kring detta material och skapade en ganska stor förändring av levnadsstandarden. Dock nådde bronsåldern aldrig upp till Norrland så Norrlands historia går från stenålder direkt till järnålder. Många bronsåldersbosättningar fanns i Bohuslän och i Skåne. Det vet vi för att ni har hittat spår så som hällristningar och gravhögar i dessa områden.

Jag är ganska insnöad på historia just nu, men det är okej för jag lär mig en massa. Allt arbete med barnen på praktiken har gått jättebra, de har stött stock, dansat  yxdans och skrivit berättelser om hällristningsmotiv.  Jag tycker att jag är bra på att fånga upp barnens frågor och spinna vidare på det de pratar om. Det är helt i linje med Dysthe och Harlen.

Malmö i morgon kväll tänkte jag. Det hade i och för sig varit ganska häftigt att gå på knattematch på lördag morgon men jag vet inte om det är värt. Måste jobba en del med planering och mina Indienbrev. Det finns inte ens ett ord för fritidspedagog på engelska. Det är ganska tråkigt. Jag får väl skapa det. Typ som smorgosboard.

Idag har jag på mig en svart långärmad tröja med ett gulrandigt stickat linne över, röd kofta med svart rosett, en svart jeanskjol, svarta tights och rödrandiga strumpor. Ifall det är viktigt. Ifall det gör saker roligare. Det gör det.

Nu ska jag vara en riktig lärare för jag har tagit med mig barnens böcker hem och ska skriva kommentarer och kanske ska de få en guldstjärna.

Kommentarer
Postat av: Elly

Jaa! Kom hit imorn kväll! Det är orienklubb på Inkonst. "Orien dub" Det blir skit fräckt. Kom kom kom! Och om du ska träffa någon annan Våffla eller någon annan som börjar på Ell så ta med dom för guds skull!
Ho! Jag blir helt till mig i trasorna.

Postat av: Jag

Åh! Jag älskar dig, du får mig alltid att känna mig så välkommen och behövd. Våffe och jag pratade om att gå ut, och orient låter ju asball. Ska du på fotbollsmatchen?

2008-04-04 @ 18:26:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback