07.03.05 psykolog vs pedagog
Jag vet inte men Dan fick mig att tänka idag. Kanske är inte lärare the thing to be. Tänk när jag är fyrtio. Ska jag stå där då, på skolgården, med en massa barn skrikande runt omkring mig och göra samma "pedagogiska aktiviteter" år ut och år in? Kommer jag följa de fyra F:en? Kommer jag ställa mig de didaktiska frågorna? Kommer allt ha ett syfte? Vill jag inte nå längre än så?
Kanske jag vill hoppa av och bli barnpsykolog iallafall. Men jag vet inte om jag kan. Nu har jag ju börjat här. Men fan alltså, det är inte fritidspedagog jag vill bli egentligen. Hur lång tid ska det egentligen behöva ta för att nå sitt mål? Fast i mål kommer man väl aldrig riktigt. Då är det ju nåt som är fel.
Men kolla: 3,5 år på lärarutbildningen nu, sedan jobba i minst 3 år, sedan 2 eller 3 års utbildning till specialpedagog. Så om 9 år är jag färdig med min utbildning. Kul. Då är jag 31 år. Om man inte räknar med att föda barn och andra oförutsedda händelser. Om jag hoppar av nu är jag psykolog om 5,5 år. det är ju också rimligt. Men jag vet inte.. Vad ska man bli egentligen? Vad är jag? Vem bestämmer?

Jo kolla här:

"Från och med den från och med 1 april 2004 är tillsvidareanställda fritidspedagoger garanterade en lön på minst 16 400 kronor i månaden efter ett års provanställning"

"31 000 kronor i månaden. Det var den genomsnittliga månadslönen för samtliga psykologer år 2006"

Lite skillnad.
Om jag räknar med 30% skatt (lite sänkt nu, borgarna) kommer jag ha ut ca 11 400 som fritidspedagog och 21 700 som psykolog. Specialpedagoger kanske tjänar 25 000 (17 500 efter skatt). Ja och studieskulden blir den samma nu när jag ändå har börjat på lärarutbildningen. Min liv å knappelåda jag vet då inte.

Äh. Här kommer en rolig bild som kan pigga upp livet.

image21

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur länge har du gått på lärarprog.? Om jag inte hade gått så länge så hade jag hoppat av och blivit barnpsykolog istället! Om man väljer mellan 2 olika, så varför inte välja det yrket med bäst lön? ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback